Zakenvrienden


Frits Hirschstein, oprichter/directeur stichting Kinderen Kankervrij, Kika: 'Creative DM!Factory is als sponsor enorm betrokken'

Frits Hirschstein, oprichter/directeur stichting Kinderen Kankervrij, KiKa
‘Onze relatie met DMi Ten Klei – “Creative DM Factory” bestaat al van voor de start in 2006’, zegt Frits Hirschstein, oprichter/directeur van de stichting Kinderen Kankervrij | KiKa.KiKa zet zich in voor het werven van fondsen voor vernieuwend onderzoek naar de verhoging van genezingskansen van kinderkanker. ‘In die tijd werkten wij als fondsenwerver hoofdzakelijk met vrijwilligers. Jacqueline ten Klei was er daar één van. Zij hielp ons destijds met onze marketingactiviteiten. Onze relatie heeft zich over en weer verder ontwikkeld. Zo is DMi Ten Klei – “Creative DM Factory” als sponsor zeer betrokken bij onze jaarlijkse KiKa golfdag in Purmerend. Omgekeerd zijn zij onze leverancier voor alles wat met onze fysieke uitingen te maken heeft.’ 

De brievenbus is nog steeds heel erg belangrijk voor ons
Frits Hirschstein: ‘Hoewel het overgrote deel van onze communicatie met onze relaties en donateurs online gaat, kunnen we een deel van onze achterban alleen via de brievenbus bereiken. Dat doen we dan ook, want we hechten er aan onze gulle gevers optimaal op de hoogte te houden van onze inspanningen. Ook vragen wij periodiek middels brief met acceptgiro om giften. Dat werkt nog altijd. DMi Ten Klei – “Creative DM Factory” regelt al onze fysieke communicatie en dat doen ze goed. Anders was onze relatie nooit zo langjarig geworden.


Dick Schaap: 'In coronatijd nieuwe klanten door te personaliseren'

Dick Schaap, Horecagroothandel in groente en fruit
Dick Schaap richt zich met zijn groothandel in groenten en fruit op de horeca in Noord-Holland en een klein stukje daarbuiten. Dat doet hij vanuit een bedrijfshal op het Purmerendse industrieterrein ‘De Baanstee’, pal naast het pand van DMi Ten Klei – “Creative DM Factory”. ‘Ja, we zijn buren,’ zegt hij met een glimlach. ‘Sinds kort doen we ook zaken met elkaar, maar daar vertel ik later meer over. De coronacrisis heeft onze core business, de horeca, hard getroffen. Dat geldt ook voor ons. Toen de eerste golf op ons afkwam, hebben we meteen geschakeld en zijn we groenten en fruitpakketten – ‘het kratje van Dick’ genaamd – aan particulieren gaan leveren. We hebben daarvoor in een mum van tijd een webshop ingericht en zijn vooral heel actief geworden op sociale media om de bekendheid voor de webwinkel te vergroten. Dat sloeg aan. We konden onze mensen aan het werk houden en het verlies beperken’.

Samen een oplossing voor de crisis bedacht
Dick Schaap: ‘Toen we zagen dat de crisis aanhield, hebben we samen met een reclamebureau een plan gemaakt om nieuwe klanten te gaan winnen. Dat waren we toch al van plan, dus we hebben van de nood een deugd gemaakt. Het winnen van nieuwe klanten is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het was belangrijk om onze naamsbekendheid te vergroten om zodoende bij nog niet kopende klanten het vertrouwen te winnen. ‘Branding’ werd ons nieuwe toverwoord. We hebben onze scoop verlegd en zijn ons met total food service gaan richten op onder andere verswinkels als slagerijen, viswinkels en meer. Daarvoor kwamen we vanuit ons lokale netwerk in contact met onze buren: DMi Ten Klei – “Creative DM Factory”. Zij hebben ons geholpen om op een efficiënte en effectieve manier onze nieuwe doelgroep te bereiken. Hoe? Met Direct Mail. Dat was nieuw voor ons. Ik had geen idee dat je mailingen kon personaliseren. Wij hadden zelf een goede database gebouwd. Vanuit dat bestand zijn we selectief gepersonaliseerd klanten en prospects gaan mailen.

En met succes. Dat bleek uit de opvolging van de mailing. We hebben er echt nieuwe klanten aan overgehouden. Mooi toch? ‘Beter een goeie buur, dan een verre vriend’, gaat in dit geval helemaal op’.


Margot Donders, head of marketing by Rob Peetoom: 'Jongeren vinden DM sexy!'

Kennelijk vinden jongeren Direct Mail sexy
Zakenvriend Margot Donders is head of marketing bij Rob Peetoom. ‘Eigenlijk ken ik Jacqueline ten Klei best al lang. Onder andere vanuit KiKa, maar ook in mijn vorige werkkring had ik contact met haar’, zegt Margot Donders. Tegenwoordig werk ik bij Rob Peetoom en ben ik verantwoordelijk voor de gehele marketing, online en offline. Wij exploiteren hair & beauty salons. In Nederland hebben we elf vestigingen, op Bali drie en ook één in New York. Natuurlijk heeft de coronacrisis grote gevolgen voor onze branche. Maar bij de pakken neerzitten zit niet in onze bedrijfscultuur. We wilden onze klanten laten weten dat wij ze niet vergeten zijn. Dat hebben we gedaan door ze via de post een kaartje te sturen. Voor ons was dat een eerste kennismaking met Direct Mail. De timing was goed, de kaart lag anderhalve week voordat we weer open mochten op de mat. Onze doelgroep is heel breed: vrouwen, mannen, jong, op leeftijd, luxe, budget en ga zo maar door. Meestal communiceren wij met onze klanten, die ons daarvoor toestemming gegeven hebben, online. Dan bereik je niet iedereen. Via de deurmat is het bereik groter. Het blijft natuurlijk lastig te meten, maar gezien de online verkopen en het aantal boekingen voor onze salons mogen we wel stellen dat ons Direct Mail debuut goed geslaagd is. Daarbij zijn we door DMi Ten Klei – “Creative DM Factory” goed en vakkundig geholpen. Er is goed meegedacht over de uitstraling die bij ons past en ook het persoonlijke karakter van de kaart heeft veel aandacht getrokken. En niet alleen bij ouderen, maar zeker ook bij youngsters. We merkten dat deze doelgroep ook getriggerd werd door de kaart en goed reageerde op de ‘call to action’. Kennelijk vinden jongeren Direct Mail sexy.’


Hüsnü Gedik: 'Ontzorgen zit in het DNA van DMi Ten Klei – “Creative DM Factory”'

Ontzorgen zit in het DNA
Zakenvriend Hüsnü Gedik is traffic manager bij VodafoneZiggo. Per jaar worden er in Purmerend miljoenen Direct Mails voor Ziggo geproduceerd. Daarmee behoort VodafoneZiggo tot de grotere klanten. ‘De samenwerking duurt inmiddels al ruim twaalf jaar’, zegt traffic manager Hüsnü Gedik, die daar al vanaf het eerste moment bij betrokken is. ‘Onze relatie is in de loop der jaren tot onze volle tevredenheid behoorlijk intensiever geworden. Hoe dat komt? Het klikt. De betrokkenheid en flexibiliteit zijn groot. Daaraan merken we dat het een echt familiebedrijf is, dat alles voor de klanten over heeft. Het karakter van DMi Ten Klei – “Creative DM Factory” spreekt ons aan: Daadkracht, geen poespas, to the point, korte lijnen, snel schakelen, doen wat je belooft en ga zo maar door. Ontzorgen zit in het DNA van DMi Ten Klei – “Creative DM Factory”. Zo bouw je met elkaar een goede en langdurige relatie op. De investering in de Ricoh full colour inkjetprinter kwam voor ons op een goed moment. Bij Ziggo wordt online en offline één op één communicatie steeds belangrijker. Bij fysieke Direct Mail groeit de vraag naar personaliseren in kleur. DMi Ten Klei – “Creative DM Factory” kan dat met de nieuwe printoplossing perfect voor ons invullen. Het is gewoon mogelijk om NAW en andere variabele gegevens rechtstreeks in één productiegang in full colour te printen. We hoeven dus niet meer vanaf voorbedrukte rollen papier. Dat scheelt veel ‘waste’. Ook is het produceren van Direct Mails vanaf een blanco rol papier prijstechnisch gunstiger en daar wordt vandaag zeker naar gekeken. Tja… en de kwaliteit is top. Die doet niet onder voor offsetdrukwerk. Zelfs onze huisstijl kleur oranje – vaak lastig te printen – komt goed uit de white paper factory. We zijn dat ook blij met de komst van de inkjetprinter en kunnen samen met DMi Ten Klei – “Creative DM Factory” onze volgende stap in Direct Mail zetten.’